http://2.bp.blogspot.com/_sYx8LhsF1y0/STIDKLut6QI/AAAAAAAAAsI/cBo6xn7s-
Festival Akademi Pengajian Melayu 2009 di Utusan)
3/16/2009 04:18:00 PTG | Author: yus_anakmelayu
DALAM NEGERI

ARKIB : 14/03/2009
Kesal Melayu lebih selesa budaya Barat
KUALA LUMPUR 13 Mac - Kelangsungan budaya Melayu dan tradisinya di negara ini boleh tergugat sekiranya orang Melayu taksub dengan cara hidup Barat.
Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Idris Haron berkata, rakyat negara ini terutama orang Melayu sendiri kini dilihat tidak lagi membudayakan warisan Melayu.
''Seharusnya budaya Melayu dimartabatkan dalam usaha untuk memperkenalkan dunia Melayu ke peringkat yang lebih tinggi.
''Langkah tersebut selaras dengan kedudukan penggunaan bahasa Melayu pada masa ini sebagai bahasa keempat tertinggi di dunia," katanya pada Festival Akademi Pengajian Melayu 2009 anjuran Akademi Pengajian Melayu (APM) Universiti Malaya (UM) di sini hari ini.
Teks ucapan beliau dibacakan oleh Timbalan Ketua Pengarah Jabatan Pengajian Tinggi, Prof. Datuk Mohd. Yusof Kasim.
Idris berkata, dalam usaha memartabatkan budaya Melayu di kalangan masyarakat Malaysia, kementerian amat menggalakkan pihak luar untuk menganjurkan program berkaitan budaya Melayu seperti festival tersebut.
Penganjuran festival berkenaan budaya Melayu, jelasnya, dapat memberi kefahaman dan pengetahuan tentang kesenian dan kebudayaan Melayu khususnya kepada penuntut antarabangsa di universiti-universiti dalam negara.
"Di samping itu, ia dapat mencungkil dan mengenengahkan bakat di kalangan para mahasiswa menerusi pelbagai aktiviti yang telah disusun sepanjang program yang dianjurkan," katanya.
Sementara itu, Pengarah Akademi Pengajian Melayu UM, Prof. Madya Datuk Zainal Abidin Borhan berkata, sebagai menyahut seruan kerajaan dalam memartabatkan budaya Melayu, UM telah mengadakan program pertukaran pelajar ke Beijing dan Thailand.
Ketika ini katanya, seramai 17 pelajar dari Universiti Beijing telah ditempatkan di APM sejak Januari lalu bagi mengikuti program pembelajaran bahasa Melayu.
"Mereka akan mengikuti pembelajaran di sini selama satu semester, kemudian APM akan membawa pelajar dari sini pula untuk ditukarkan ke Universiti di Beijing bagi tempoh yang sama," jelas beliau.
|
This entry was posted on 3/16/2009 04:18:00 PTG and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

0 Pandangan Sahabat Laman: