http://2.bp.blogspot.com/_sYx8LhsF1y0/STIDKLut6QI/AAAAAAAAAsI/cBo6xn7s-
Hari Lahirku
12/14/2009 06:07:00 PTG | Author: yus_anakmelayu
Assalamualaikum.
Hari ini, 15 Disember merupakan tarikh dimana aku dilahirkan dari perut ibuku. Mama, terima kasih kerana sudi melahirkan dan membesarkan saya... papa, terima kasih kerana memberi didikan sewajarnya kepada saya. Tidak terbalas semua itu.
Links to this post
Hujung Tahun Selalu Begini
12/06/2009 02:06:00 PG | Author: yus_anakmelayu
Assalamualaikum....
Lama juga tidak membuka blog ini... Entah...
Memang begini bila berada di hujung tahun... Semakin lama semakin lembab...
Semakin lama semakin malas... Semakin lama semakin lemah... Semakin kurang motivasi... Hujung tahun ini jugala "selalunya" banyak musibah yang tak diduga... Apapun, itu qaa' dan qadar dari Allah S.W.T.... Apalah daya kita untuk menghalang melainkan terus berusaha dan berdoa...
Seminggu lagi menjejak tarikh kelahiranku, Azam dan usaha itu pasti akan berganda... Jangan khuatir, sebagaimana yang kamu(sahabatku) kenal, aku insan syang sentiasa tersenyum, ketawa, dan suka membuat orang lain ketawa...
Assalamualaikum...
Links to this post
Tuhan Lebih Mengatahui yang Terbaik untuk Kita
11/24/2009 06:30:00 PG | Author: yus_anakmelayu
Assalamualaikum...
Seminggu yang memenatkan....
Tiga perkara yang tidak aku ingini terjadi dalam seminggu ini...
Pertama, ayahku yang 40 tahun tidak pernah pulang ke tanah air(Indonesia)dihalang untuk pergi selagi tidak mendapat surat pengesahan status penduduk tetap. Surat itu dah dipohon di Jabatan imigresen dan memakan masa 3 bulan! pertama kali aku melihat ayahku menitiskan air mata. sayu.... Tidak sedar bila hujan menitis membasahi kolam mataku...
Keduanya, Saat perlukan seseorang tiba-tiba dia semakin jauh. Tiada ulasan lanjut.
Ketiganya, hari ini aku mengetahui aku gagal dalam temuduga pertama guru MRSM dahulu dan tidak akan dipanggil untuk temuduga kedua. Sungguh, aku ingin jadi pendidik! Satu sahaja tinggal harapanku, GSTT(guru sandaran tidak terlatih) yang selamat aku hadiri temuduganya semalam.

Teringat pula ayat manis daripada seorang sahabat;

Kita mengimpikan bunga,
Allah berikan kaktus berduri,
Kita inginkan rama-rama,
Allah tunjukkan ulat berbulu,
Kita mula membenci,
hakikatnya Allah lebih tahu yang tebaik untuk hambaNya,
Allah lebih tahun bila masa yang tebaik untuk hambaNya,
lantas kaktus itu tetap akan berbunga cantik,
ulat berbulu pasti membesar menjadi rama-rama yang berwarna lagi,
Apa lagi yang kita inginkan?
Bersyukur atas ketentuanNya....


Assalamualaikum....
Links to this post
Puncak Ilmu
11/04/2009 12:43:00 PTG | Author: yus_anakmelayu

Mendaki puncak itu
Cukup sukar sekali
Degup jantung menari rancak
Titis peluh membasahi baju
Perlukah aku terus mendaki?

Kata Pak Tenas
Puncak itu ada cahaya
Cantik kemilau takkan jumpa di mana-mana
Pak zainal pula lain katanya
Di atas sana kau bisa kenal
Dari sekecil manjapada
Hingga seluas bumantara
Tambah Pak Mokhtar
Bila kau sampai di sana
Kau bisa selidik
Siapa penciptamu

Bagaimana?
Perlukah aku terus mendaki?
yus_anakmelayu/5Nov09/Desa Mentari
Links to this post
Pendekar Seabad 5 - Bahagian 2
10/29/2009 03:41:00 PG | Author: yus_anakmelayu
Kejohanan Pencak Silat 'Pendekar Seabad 5' yang telah diulas pada entri sebelum ini. Cebisan memori untuk tatapan sahabat semua. Kadang kala, gambar lebih sesuai untuk menceritakan segalanya =)













Links to this post
Impian Aku
10/29/2009 03:10:00 PG | Author: yus_anakmelayu

Assalamualaikum...
Semua orang ada impian. Aku juga ada impian. Impian aku kecil sahaja.
Ya Allah, kabulkanlah impian aku untuk menjadi seorang guru yang berupaya mewujudkan lorong bagi anak muridku mengejar impian mereka...
Ingin benar aku menjadi seorang guru. Masih belum tercapai. Sahabat, doakan aku berjaya memetik impian kecil aku ini.
Links to this post
Pendekar Seabad 5
10/27/2009 12:21:00 PG | Author: yus_anakmelayu
Assalamualaikum,

Pertengahan Oktober 2009, Kejohanan Silat antara IPT dan Terbuka, 'Pendekar Seabad 5' telah berlangsung dengan jaya. Dah lama tak bermain silat untuk UM, jadi agak 'berat'sedikit badan ni nak berlatih. Apapun alhamdulillah, aku membawa pulang satu pingat emas untuk kelas E Putra antara IPT(Silat olahraga) dan satu pingat perak bagi acara berpasukan(Kalah dengan PULAPOT/TLDM). Bukan ini yang ingin aku sampaikan sebenarnya, tetapi lebih penting mengajak anak muda menyertai silat. Ini lah sahaja yang tinggal untuk kita yang masih belum terusik. Cikgu silat aku kata, Apabila kita menganjurkan sesebuah pertandingan silat, kita telah menyelamatkan sekurang2nya beratus orang daripada melakukan perbuatan yang sia-sia. Tanamkan niat di situ sahaja. Agak tertarik dengan senikata lagu Gayong;

Dengan Bismillah mula dikata,
Mengingati kebesaran Allah yang mulia,
Kerana wajib telah ternyata,
Segala perbuatan haruslah diserta.

Seni Gayong payung pusaka,
Naungan aneka hikmat mulia,
Rahsia tersimpan di purbakala,
Ilham menyusun zahir semula.

Niatnya bersih baunya suci,
Berseru kepada putera dan puteri,
Agama yang mulia dijunjung tinggi,
Belalah bangsa, adat dan negeri.

Gayong bercantum bersatu padu,
Mengingatkan junjungan empunya seru,
Sama sendiri bantu membantu,
Selamat sejahtera hajat dituju.


Assalamualaikum....
Links to this post
10/25/2009 08:49:00 PTG | Author: yus_anakmelayu
Links to this post
Amarah Mengatasi Segalanya
10/25/2009 03:18:00 PTG | Author: yus_anakmelayu
Bismillah pemula kalam agar apa yang dicoret ini tidak melencong dan tersesat jauh.
Assalamualaikum.
Banyak juga blog yang telah aku telusuri semenjak Laman Hakiki ini dicipta. Menarik belaka blog yang ada.
Pada pemerhatian aku, ada satu perkara yang sukar untuk penulis blog melepaskan diri iaitu menulis sesuatu yang mampu mengguris hati pihak lain samada dalam keadaan sedar atau tidak. Aku juga tidak terkecuali.
Bagi diri aku ada dua sebab sahaja mengapa perkara ini terjadi. Yang pertama, sememangnya sesuatu artikel itu sengaja diwujudkan untuk membuat sesiapa sahaja tidak senang duduk dan yang kedua, kemungkinan penggunaan perkataan atau diksi yang kurang tepat bagi mewakili maksud yang disampaikan sehingga orang yang membaca tersalah tafsir.
Pagi pembaca blog(termasuk aku), mungkin panduan ini agak relevan;

1) Bersifat terbuka
2) Menyelidik dengan lebih telus sebelum menghakimi
3) Gunakanlah blog sebagai pentas untuk berkawan, bukannya mencari lawan.

Assalamualaikum.
Links to this post
Ketentuan
10/23/2009 10:12:00 PTG | Author: yus_anakmelayu
Assalamualaikum.
Manusia memang suka merancang.
Tetapi, tidak semua yang kita rancang berakhir sebagaimana yang kita mahu. Bagitu juga aku yang merancang sesuatu dengan harapan yang penuh agar perkara yang aku rancang itu berjaya disempurnakan. Di akhirnya, ujian melanda. Musnah semua rancangan.
Cuma bezanya kita dengan manusia yang berlainan agama, kita punya Allah untuk kita mengadu.
Timbul pula persoalan, selalukah kita mendekati tuhan yang satu itu? Percayakah kita pada Qada' dan Qadarnya? Meskipun kita beragama Islam, jarang sekali kita redha dengan ketentuanNya. Contoh yang mudah, waktu petang untuk bermain bola sepak. Hati memberontak apabila hujan mula turun dengan lebat.
Kes yang berlaku pada aku ini mudah sahaja. Soal cinta. Berlaku antara dua nyawa. Pernah berjanji seia sekata. Aku juga menanam impian untuk menjadikannya suri(seperti terlalu awal). Akhirnya terbengkalai dek mentalitinya yang menganggap diri terlalu hina berbanding pasangannya walhal aku lebih teruk darinya. Mungkin itu sekadar alasan untuk melepaskan diri daripada aku.
Aku terima sebagai ketentuan. Kawanku berpesan, soal sekecil ini jangan kau jadikan nanah dalam hati. Memang lelaki perlu berteman, tetapi bukan wajib bahkan mungkin haram kalau ianya sebelum ke jinjang pelamin. Apatah lagi di zaman ini, wanita terlalu ramai untuk dipilih. Panjang lagi masa.
Nasihat yang selalu dan sudah jemu untuk aku mendengarnya tetapi sangat rasional dan benar kata-kata itu.
Yusrizam Ibrahim, teruskan hidupmu seperti biasa. Bukankah kau bercita-cita menjadi seorang guru bahasa Melayu yang mampu menyedarkan anak bangsa kepentingan bahasa ibunda? Bukankah kau bercita-cita menyara kedua ibu-bapamu? memberi mereka kesenangan dalam sisa-sisa usia mereka? Itu janjiku, dan akan aku tunaikan! dengan izin Allah!

Assalamualaikum...
Links to this post
Puisi Cinta
10/22/2009 09:21:00 PG | Author: yus_anakmelayu
Aku yang pernah
Engkau kuatkan
Aku yang pernah
Kau bangkitkan
Aku yang pernah
kau beri rasa

Saat ku terjaga
Hingga ku terlelap nanti
Selama itu aku akan
Selalu mengingatimu

Bila lagi ku tulis untukmu
Tulisan-tulisan indahku yang dulu
Pernah warnai dunia
Puisi terindahku hanya
Untukmu......

Ku ingin kau kan kembali lagi
Menemaniku menulis lagi
Kita harungi bersama
Puisi terindahku hanya..
Untukmu....



Links to this post
Hari-Hari di Kuala Lumpur
9/10/2009 07:09:00 PG | Author: yus_anakmelayu
Assalamualaikum... isnin, selasa, rabu... menunggu petang sabtu.... argh, seksanya! begitulah hidup aku sehari-hari selepas bergelar graduan buat masa ini. Bekerja(sementara...mungkin)di sebuah syarikat swasta cukup menyedarkan aku betapa bukan mudah untuk hidup sendiri tanpa bantuan ibu dan ayah. Setiap ringgit Malaysia yang dibelanjakan sangat berharga. semuanya perlu dirancang dengan betul. RM1500 di KL ni bukanlah satu jumlah yang besar. sewa rumah, kad pengangkutan Rapid, Makan-minum, dan segala macam perkara lagi. Sambung belajar? Sukar sekali buat masa ini. Sahabat, doakan aku menemui jalan yang lurus untuk masa depan seorang lalaki biasa...
Salam permisi...
Links to this post
9/01/2009 07:30:00 PG | Author: yus_anakmelayu
Kita cuba jadi yang terbaik
Kita cuba untuk melindungi, untuk mempertahankan
Kita cuba untuk meneruskan dan menyambung
kita cuba untuk mengembangkan
MUSNAH!HANCUR!CUKUP SETAKAT INI!
AKU TAK PERNAH SEMARAH INI! SEKECEWA INI!
Links to this post
Titik-Titik Hitam
8/29/2009 07:01:00 PG | Author: yus_anakmelayu
Titik hitam pertama
Rukun negara asas negara
kesemuanya kita lupa
Hanya hiasan buku kerja

Titik hitam kedua
Jalur Gemilang jalur kebanggaan
Kelihatan di jalan-jalan
Dipijak-pijak dibiarkan

Titik hitam ketiga
Bahasa cerminan bangsa
Itu dulu, sejarah purba
Zaman moden, bahasa penjajah jadi raja

Setitik mungkin tak mengapa
Dua juga perkara biasa
Tetapi ada beribu-ribu titik
Terkumpul menjadi senjata ampuh
Senjata pemusnah bangsa Malaysia...
Links to this post
Hari Itu
8/14/2009 07:58:00 PTG | Author: yus_anakmelayu
Hari itu
Air mata ibu bercucuran lagi
Aku dakap, aku peluk, aku cium ibu
Terima kasih ibu untuk pengorbananmu
Terima kasih ibu untuk kasih sayangmu
Terima kasih ibu untuk kehadiranmu hari itu
Hari aku menggenggam segulung ijazah
Terima kasih!
Links to this post
Putus Bersambung
8/03/2009 03:59:00 PG | Author: yus_anakmelayu
Tali itu sudah terputus,
Tapi masih di situ,
Aku inginkan tali itu bersambung semula,
Kau bagaimana?
Ada hati semua jadi.... =)
yus_anakmelayu (3Ogos2009-Dayasari)
Links to this post
Akhirnya
7/28/2009 05:40:00 PG | Author: yus_anakmelayu
Tali yang terikat menjadi kusut
Akhirnya terputus bila ditarik
Siapa yang menarik
Mengapa perlu menarik
Aku atau engkau?
Links to this post
Jatuh Semakin Jatuh
7/19/2009 10:34:00 PG | Author: yus_anakmelayu
Aku memang asalnya di bawah
Bila hadir cahaya menerobos ruang
Kurasakan semakin menghampiri angkasa
Silap sendiri
Mengharap yang belum tentu
Cahaya yang aku anggap harapan
Rupa-rupanya membahang dan membunuhku
Semakin lama aku semakin ke bawah
Semakin lama semakin hilang maruah
Semakin lama semakin hilang arah
Cahaya,
Kau membahangku
Tetapi bukan bermakna aku benci
Malah rindu....
Aku rindu suaramu...
Aku rindu senyummu...
Apa yang mampu aku lakukan?
Hanya menunggu...
Selagi aku mampu...
Aku tak akan mengganggumu...
Terpulang pada engkau...
Links to this post
Mengapa Begini
7/14/2009 04:42:00 PTG | Author: yus_anakmelayu
Mengapa jadi begini
Aku tak pernah inginkan keadaan ini
Mengapa jadi begini
Aku tak sanggup hadapi keadaan ini
Mengapa jadi begini
Akukah penyebab berlaku keadaan ini?

Apa sekalipun
Ya Allah...
Kau tamatkanlah keadaan ini
Berikan aku pohon itu semula
Aku tak sanggup berpanas selamanya

Kau pohon,
Ambillah sebilang masa sekalipun
Aku tahu kau buntu
Perlukah meneduhi aku?
Kalau benar aku penjagamu
Jangan biarkan aku lama menunggu
Bimbang aku mati kepanasan...


Links to this post
Sampai di Sini
7/13/2009 10:54:00 PG | Author: yus_anakmelayu
Pengembara,
Kau tak punya tempat berteduh lagi
Mulai hari ini
Siapkanlan bekalan secukupnya
Teruskan pengembaraanmu
Selamat Mengambara!
Links to this post
Benci Tapi Sayang
7/13/2009 03:14:00 PG | Author: yus_anakmelayu
Aku benci dengan perilakunya
Tapi aku sayang akan dia
Links to this post
Pengembara yang Hina
7/11/2009 09:10:00 PG | Author: yus_anakmelayu
Akukah pengembara yang hina
Dipandang sepi dipandang lekeh
Mungkin kerana asalku abdi
Sentiasa menjadi abdi
Untuk tumpang berteduh
Menjadi satu masalah
Bimbang mencemar dan mengotor

Akukah pengembara yang hina
Sentiasa diarah-arah dimarah-marah
Tak mengapa mungkin dalam benaknya
Pengembara tak punya rasa tiada hati
Tanpa pengembara pun aku tak mati

Memang akulah pengembara yang hina
Bila perlu minta didekati
Bila tawar ditolak ke tepi
Aku redha aku begini
Tangisan ini tak punya erti
Kasih pengembara tak dihargai
Perlukah pengembara mengembara lagi?

11 julai 2009 - tarikh hitam(asalnya putih)
Mengungkap kejadian di Midvalley Megamall, Kuala Lumpur
Dayasari, Universiti Malaya
Links to this post
hurm...
7/06/2009 01:28:00 PTG | Author: yus_anakmelayu
memetik kata-kata pohon ara, "walaupun sudah lama tidak bersua muka,namun hatiku ttp mengingati,merindu dan menyayangi dirimu"
Links to this post
Selagi Ada Rindu
7/06/2009 11:24:00 PG | Author: yus_anakmelayu
Selagi ada bulan mentari
Selagi ada berkasihani
Selagi ada bulan dan bintang
Selagi ada berkasih sayang

Selagi ada ombak dan laut
Selagi hatiku terpaut
Selagi ada turunnya hujan
Selagi ada rahmat tuhan
Selagi ada langit dan bumi
Selagi cinta kan bersemi

Selagi ada waktu
Selagi ada rindu
Biar beribu batu
Ingin aku bertemu

Oh kasih damailah
Engkau di sana
Kuberdoa pada tuhan
Agar kau bahagia


lagu/lirik oleh : Paklong


P/S : Pohon Ara, tunggu Pengembara =)
Links to this post
7/02/2009 04:08:00 PTG | Author: yus_anakmelayu
Links to this post
Aku Kini Bergelar Leftenan Muda
6/26/2009 12:44:00 PG | Author: yus_anakmelayu
Links to this post
Terima Kasih Cikgu
5/15/2009 06:29:00 PG | Author: yus_anakmelayu
Assalamualaikum...
Sekian lama tidak menulis, hari ini terpanggil untuk menulis di ruangan ini... Latihan PALAPES telah ditunda kepada 23hb Mei 2009. Esok, aku akan ke kuantan untuk melibatkan diri dalam pemilihan pasukan kuantan bagi acara pencak silat Sukan Remaja Pahang. Kita tinggalkan itu dahulu... Perkara yang ingin aku bicarakan ari ini ialah mengenai seorang guru. Guru aku. Guru dia. Duru kamu(mungkin). Mengimbau ketika aku masih di tingkatan 2, guru itu menegur; "Kasut kamu dah berlubang, nah ambillah duit ini. Belilah kasut yang baru". Sampai sekarang aku masih ingat peristiwa itu. Tamat sahaja tingkatan 5, aku bekerja sambilan di perpustakaan sebuah sekolah berasrama penuh sekitar kuantan. Agak jauh dari rumah. Mulanya aku berbasikal ke sana. Seingat aku, bergerak dari rumah seawal jam 5 dan tiba di sana jam 6 pagi. memang memenatkan. Tanpa aku duga rupanya cikgu tadi telah berpindah ke sekolah tersebut. beliau menawarkan aku untuk pergi dan balik bersama-samanya. Sungguh mulia cikgu ini. Membantu selagi mampu. Tidak pula mengharapkan balasan. Disebabkan guru inilah aku telah menanam tekad untuk menjadi seorang guru. Ijazah yang bakal aku miliki tidak melibatkan program pendidikan. Namun, aku akan berusaha sedaya mungkin untuk menceburi bidang tersebut berbakti pada anak bangsa sebagaimana pesan cikgu itu, "jadilah cikgu yang mursyid". Terima kasih cikgu. terima kasih untuk segalanya.
Assalamualaikum.
Links to this post
Doa Jiwa
5/11/2009 06:24:00 PG | Author: yus_anakmelayu
Kelocak tiang hatiku
Kelusuh tidak menentu
Mungkinkah ada sesuatu?
Atau hanya mainan perasaan
Ya Rabbi
Dengan penuh khudu
Aku pohon ketenangan
Hidup bahagia di manjapada ini
Links to this post
Saat Itu
5/09/2009 09:47:00 PTG | Author: yus_anakmelayu
Terkenang saat itu
Makanku hanya bubur kosong
Ibu menggosok belakangku
Sabar, kata ibu
Kupandang wajahnya
Umpama sateria
Kental dan gigih
Umpama bidadari
Lembut menyayangi
Ibu, tidak mungkin ku lupa saat itu
kau jantung hatiku...
Links to this post
CUTI SEKETIKA
5/07/2009 05:05:00 PTG | Author: yus_anakmelayu
BERHENTI SEKETIKA UNTUK MEMBERI LALUAN KEPADA LATIHAN ISTIADAT PENTAULIAHAN DIRAJA PALAPES DI UTM SKUDAI, JOHOR BERMULA 15HB MEI 2009 HINGGA 21 JUN 2009.
Links to this post
7hb Mei 2009
5/07/2009 10:52:00 PG | Author: yus_anakmelayu
Hari itu sungguh indah
Hari dimana pengembara terlelap lena
Di bawah rendang pohon ara
Tak sanggup terjaga lagi
Pohon Ara, terima kasih
Kau membawa redup
Links to this post
Surat Kasih
5/06/2009 05:58:00 PTG | Author: yus_anakmelayu
Setemi itu kau utuskan untukku
Agar Aku mengingatimu
Kau mualif terhormat
Menulis atas nama kasih
Mengangkat diriku seorang muazam
Links to this post
Memori Terawal di Universiti Malaya
5/05/2009 07:54:00 PTG | Author: yus_anakmelayu





Links to this post
Memori Terakhir di Universiti Malaya 2
5/05/2009 10:44:00 PG | Author: yus_anakmelayu










Links to this post
Memori Terakhir di Universiti Malaya
5/05/2009 10:11:00 PG | Author: yus_anakmelayu








Links to this post
5/03/2009 08:10:00 PG | Author: yus_anakmelayu
Kerana keteguhannya
Kerana kakuatannya
Kerana kesanggupannya
Kerana keyakinannya
Kerana kepercayaannya
Kerana kebaikannya
Kerana kesetiaannya
Kerana kasih sayangnya
Kerana cintanya

Maka akhirnya
Pengembara tiba di sini
Di kali ini
Bertemu sepohon ara
Bersandar dibawahnya
Biarkan pengembara terlelap
Lelap selamanya dipohon kasih ara...
Links to this post
Kapas Cinta
5/03/2009 05:44:00 PG | Author: yus_anakmelayu
Kapas
Lembut selembut kasihku
Curahkanlah titis-titis sayangmu
Agar kapas cinta ini bisa jadi sejuk
Menyamankan bagi sang pemiliknya


*Pohon Ara mengeluarkan kapas?
Atau mungkin pohon ara punya akar banir
didalamnya terkumpul titis-titis air
Pohon Ara... Sedekahkan air banirmu
Untuk kapas cinta ini
Agar bisa menyamankan pengembara...
Links to this post
Tidurlah Hati
5/02/2009 10:27:00 PG | Author: yus_anakmelayu
tidurlah... tidurlah biarpun dengan linang air mata...
Links to this post
mungkinkah...
5/02/2009 02:37:00 PG | Author: yus_anakmelayu
mungkinkah kerana terlalu dimomokkan dengan suara aku yang datang bertalu-talu setiap ketika sehingga menimbulkan rasa bosan dan tidak senang? mungkin aku perlu diam... untuk tahu apa itu rindu....
Links to this post
Ada apa dengan 3hb?
5/01/2009 04:13:00 PG | Author: yus_anakmelayu
Ada apa dengan 3hb?
Penuh dengan angan-angan
Penuh dengan cita-cita
Penuh dengan perancangan

Hakikatnya
3hb cumalah satu tarikh biasa
seperti hari-hari lain

Perit menantikan 3hb
Lebih perit menantikan 7hb
Aku terkilan...
Links to this post
Abah
4/30/2009 11:28:00 PTG | Author: yus_anakmelayu
Merenung luar jendela
Memerhati sepasang kasut buruk
Hitam pekat, berhabuk
Palitan lumpur pada kasut
Tanda memori panjang
Tak mungkin aku lupa
Si pemakainya
Manusia berhati mulia berjiwa besar
Dengan kasut buruk
Keluar menggalas harapan
Bawa pulang Kantung rezeki
Terima Kasih abah...
Al-Fatihah

yus_anakmelayu(1 may 2009)
Sajak untuk seorang "kakak"
Links to this post
Forum Perdana "Siapa Melayu?"
4/29/2009 09:05:00 PTG | Author: yus_anakmelayu
Assalamualaikum, di bawah ini dilampirkan beberapa keping gambar Forum Perdana Pengajian Melayu bersempena Festival APM 09'. Forum yang bertajuk "Siapa Melayu" ini berlangsung di Dewan Semarak, Akademi Pengajian Melayu.







Barisan Panel bersama jawatankuasa Festival APM(Forum Perdana Pengajian Melayu)







Selepas forum






Bersama Ahmad Fedtri Yahya





Ahmad Fedtri bergambar bersama peminat







Pengarah yang sibuk







Haluan berbeza




Penyampaian cenderamata untuk ahli panel dan moderator oleh pengarah APM, Prof. Madya Dato Zainal Abidin Borhan




Saudara Ridzuan Mohamad(Presiden MPMUM), Dato' Hassan Ahmad(Presiden GMP), Prof Zainal Kling(Pemegang Kursi Tun Ghafar Baba UPSI, dan Saudara Ahmad Fedtri Yahya(Pengacara TV3)
Links to this post
Kerana Aku Seorang Mahasiswa
4/29/2009 06:07:00 PG | Author: yus_anakmelayu
Kerana aku seorang mahasiswa
Akanku ragut buah ketakutan
Dalam tangkai hati
Agar aku bisa jadi berani
Umpama saif yang sentiasa mara

Kerana aku seorang mahasiswa
Inginku rantai setan kemalasan
Yang merasuk benak akal
Agar aku bisa jadi sajid yang setia
Bersunyi-sunyi hanya untukNya

Kerana aku seorang mahasiswa
Pasti akanku lemaskan rasa ego
Yang berenang pada kerendahan hati
Agar aku bisa jadi pemimpin
Menelusur jiwa marhaen

Kerana aku seorang mahasiswa
Biarlah aku tentukan sendiri
Lima tahun lagi siapa aku ini
Seorang petani atau penguasa
Seorang guru atau tentera
Yang pasti aku mahasiswa punya rasa
Untuk jadi orang berguna
Links to this post
"Ma"
4/28/2009 12:10:00 PTG | Author: yus_anakmelayu
Assalamualaikum... Entah mengapa apabila membaca sajak "Milah Anak Maksum" karya Prof. Rahman Shaari, hati aku menangis. Bagi aku, mana-mana yang bernama manusia pasti akan tersentuh bila bicara soal ibu. "Ma", izam mintak ampun dan maaf kalau apa yang izam lakukan selama izam hidup telah memalit aib pada "Ma" dan "Pa". Izam mintak ampun kalau izam tak mampu jadi anak yang terbaik sebagaimana yang "Ma" impikan. Izam mintak ampun kalau izam tak dapat tatap wajah "Ma" setiap hari. Tapi "Ma", percayalah... izam tak pernah lupa walau sekalipun untuk mendoakan kesejahteraan "Ma" dan "Pa" setiap kali izam sujud padaNya. Percayalah, Izam tak pernah sekalipun lupa untuk mencium gambar "Ma" sebelum tidur dan sebelum ke mana-mana. Percayalah, izam dah cuba untuk jadi anak yang terbaik, yang sntiasa ingat pesan "Ma". Izam dah bertekad dalam hati, izam nak bela, nak jaga "Ma" dan "Pa" bila izam dah kerja nanti. Izam nak cium "Ma" dan "Pa" hari-hari setiap kali izam pergi dan pulang dari kerja. Izam nak lakukan segala-galanya untuk "Ma". "Ma", izam sayang akan "Ma". Terima kasih "Ma" dan... Selamat Hari Ibu untuk "Ma"ku, Fatimah Binti Osman.
Links to this post
Abuh Hati
4/28/2009 09:24:00 PG | Author: yus_anakmelayu
Abuh hati mengingat peristiwa semalam
Saat bangsa dipijak kaki petualang
Pemimpin pengabur wang marhaen
Pemimpin abar kemajuan murbawan
Pemimpin virus alamiat jelata

Abuh hati mengingat peristiwa semalam
Saat Islam jadi dagangan
Agamawan berbaju kemewahan
Agamawan berkasut kesenangan
Agamawan bercelana pembohongan

Abuh hati mengingat peristiwa semalam
Saat bahasa dinafi hak dan nilai
Pejuang bahasa dipenggal suaranya
Pejuang bahasa ditetak kuasanya
Pejuang bahasa disekat langkahnya

Abuh hati mengingat peristiwa semalam
Tidak seperti hari-hari sebelumnya
Tidak lagi seperti zaman bahari
Ketika Melayu bergelar mahawangsa
Alangkah indahnya jika aku jadi sejarah
Hidup di zaman purbakala
Biar tidak berteman komputer
Asal bangsa diangkat mulia

yus_anakmelayu (29 April 2009 - 12:17 - Dayasari)
Links to this post
Esok
4/28/2009 06:24:00 PG | Author: yus_anakmelayu
Assalamualaikum...

Esok bakal berlangsung pepriksaan bagi matapelajaran Pemerolehan Bahasa Melayu(Psikolinguistik). Agak berat apabila terpaksa menghabiskan 14 bab dalam satu hari! Aku sesungguhnya tidak bersedia dengan peperiksaan kali ini. Tidak ada orang lain yang boleh aku salahkan melainkan diri aku sendiri. Terlalu asyik dengan perkara-perkara yang bersifat "sampingan". Bila aku suarakan perkara ini kepada sahabat aku, jawabannya mudah; "biasalah, hidup mahasiswa memang macam ini".

Aku masih lagi tercari-cari semangat untuk belajar malam ini. Ya Allah, sedarkanlah hambaMu ini daripada lamunan mimpi yang memabukkan. Sedarkan aku untuk mengingati kembali bahawa aku punya keluarga yang harus aku bela selepas keluar dari institut pengajian tinggi ini. Sedarkan aku bahawa ilmu yang aku tuntut ini ikhlas keranaMu ya Allah.

Sahabat semua, doakan kecemerlangan aku dalam hidup ini dan juga di akhirat kelak. Buat si pengembara, masih banyak yang perlu anda lalui sebelum dapat selesa bersandar di pohon ara yang rimbun.

Assalamualaikum...
Links to this post
Matlamat
4/26/2009 10:26:00 PG | Author: yus_anakmelayu

Assalamualaikum...
hmm... keluhan panjang... itu sahaja yang termampu aku muntahkan apabila mengingatkan hari untuk latihan pentauliahan PALAPES bakal tiba. 2hb Mei merupakan hari terakhir peperiksaan dan secara rasminya aku telah menghabiskan 6 semester di Akademi Pengajian Melayu, Universiti Malaya. Kawan sebilik aku selalu sahaja menyatakan dia tak peroleh apa-apa pun sepanjang tiga tahun di UM. Benarkah? Bagi aku, tiga tahun cukup untuk mengajar erti sebuah kehidupan. Tiga tahun cukup untuk aku menetapkan apa hala tuju aku selepas ini. Rakan-rakan asyik dengan soalan yang sama; "lepas ni kau nak buat apa yus? nak bekerja atau menyambung pelajaran ke peringkat lebih tinggi?". Aku tak punya jawaban yang pasti untuk itu. Tetapi aku yakin dengan satu matlamat aku. Walau apa jua pilihan aku selepas ini, aku tidak mungkin akan lari daripada terus mempertahankan apa yang aku yakini selama ini. Aku sangat-sangat berpegang pada budaya "segar" Melayu yang tak lekang dek panas, tak lapuk dek hujan. Mempertahankan warisan nenek moyang secara menyeluruh; agama, adab dan adat, bahasa, budaya, sastera, dan segala macam lagi. Buat rakan-rakan yang seusia dengan aku, janganlah sekali-kali memperlekehkan niat aku ini, kerana sekurang-kurangnya aku masih lagi waras untuk memilih cara hidup aku. Hidup sederhana dengan budaya ibunda, aku memang tidak memerlukan budaya kuning bawaan barat yang disalurkan melalui bermacam medium termasuk bahasa mereka. Buat pejuang-pejuang bahasa Melayu, teruslah berjuang. Anak muda ini sentiasa berada disisi.
Sekian dahulu, salam permisi...
Assalamualaikum...
Links to this post
Bimbang
4/24/2009 11:23:00 PG | Author: yus_anakmelayu
kalaulah dia tahu aku sangat bimbang akan dia...
Links to this post
Cemburu
4/24/2009 04:30:00 PG | Author: yus_anakmelayu
Cemburu? Siapa pernah mengalaminya? Terlalu luas untuk dimengerti. Tapi, aku yakin dan pasti aku punya rasa itu. Perlukah perasaan cemburu ada dalam diri? Entahlah...
Links to this post
Gelisah
4/22/2009 10:57:00 PTG | Author: yus_anakmelayu
Redup pandangan mata guru
Perhati kanan kiri
Bimbang akan tingkahku
Seperti pacat dilumur garam

Masakan tidak
Seminit bagaikan setahun
Menanti gelisah
Bilakah berakhir seksaan
Peperiksaan...
Kau meruntun batinku

yus_anakmelayu (23 April 2009-Semarak-10.29am)
Links to this post
Anak Kecil Itu
4/21/2009 06:26:00 PTG | Author: yus_anakmelayu
Anak kecil itu
Tidak mampu memilih
Untuk bermain dan menyanyi
Berbasikal di laman rumah
Atau memancing bersama ayah

Anak kecil itu
Ditangannya seketul batu
Dihadapannya jentera berpeluru
Melawan atau mengalah
Hasilnya cuma satu
Gugur tersungkur terkulai layu

Anak kecil itu
Tidak punya waktu
Untuk kenal apa itu ilmu
Apa mereka tahu?
Melangsungkan nyawa yang satu!
Links to this post
Blog dan Aku
4/21/2009 01:22:00 PG | Author: yus_anakmelayu
Assalamualaikum
Sekali lagi "diperangkap" oleh kak tipah untuk menjawab beberapa soalan, he..he..

1) Nyatakan Usia Blog

Kali pertama aku menulis entri untuk blog aku ialah pada 4 November 2008, seawal 7 pagi. Ini bermakna blog aku ni sebenarnya baru berusia 5 BULAN 15 Hari. Aku menulis menggunakan PC aku di Kolej Kediaman Dayasari(5), Universiti Malaya.

2) Terangkan mengapa anda menghasilkan dan menggunakan blog

Kaedah yang aku rasakan paling baik untuk meluahkan apa jua yang terpendam dalam hati aku. Juga tempat untuk berkarya walaupun tak seberapa, he...he... Blog adalah tempat yang aku rasa akulah insan yang paling berani, berani untuk kata apa saje yang aku nak. Blog jugak tempat untuk aku kenal orang-orang macam kak Tipah yang anggun, he..he.. mengenali tokoh-tokoh sastera macam Faisal Tehrani, Shamsudin Othman, ayahanda Baha Zain, ayahanda Abdullah hassan dan lain-lain. Tak terkecuali jugak blog jadi satu saluran penting buat anak-anak muda macam aku memberi pendapat tentang isu-isu terkini.

3) Blog Pertama yang dilayari

Blog "Cetusan Idea" oleh saaudara Ali Asyraf. Beliau merupakan Ketua team perbahasan Universiti Malaya. Sangat pandai bercakap dan pengetahuan am dia pun tinggi. Die ni aku kenal mase aku mula2 masuk UM lagi. Die jadi Pembantu Mahasiswa, yang bawak budak-budak junior macam aku ni ke mana-mana program yang dah disusun.Sangat peramah dan selalu tersenyum. Terima kasih Ali, jadi sahabat aku dan buka ruang untuk aku mengenali apa itu blog. =)

4) Entri Pertama dalam Blog

"Di atas Runtuhan Kota Melaka" - Khalil Gibran

Di atas runtuhan Melaka lama
Penyair termenung seorang diri
Ingat Melayu kala jayanya
Pusat kebesaran nenek bahari

Di atas munggu yang ketinggian
Penyair duduk termenung seorang
Jauh pandangku ke pantai sana
Ombak memecah di atas karang

Awan berarak mentilau bernyanyi
Murai berkicau bayu merayu
Kenang melayang ke alam sunyi
Teringat zaman yang lama lalu

Sunyi dan sepi, hening dan lingau
Melambai sukma melenyai tulang
Arwah Hang Tuah rasa menghimbau
Menyeru umat tunduk ke Tuhan

Di sini dahulu alat kebesaran
Adat resam teguh berdiri
Duduk semayam Yang Dipertuan
Melimpahkan hukum segenap negeri

Di sini dahulu Laksamana Hang Tuah
Satria moyang Melayu jati
Jaya perkasa, gagah dan mewah
‘Tidak Melayu hilang di bumi’

Di sini dahulu paying terkembang
Megah Bendahara Seri Maharaja
Bendahara yang cerdik tumpuan dagang
Lubuk budi laut bicara

Penyair menghadap ke laut lepas
Selat Melaka tenang terbentang
Awan berarak riak menghempas
Mentari turun rembanglah petang

Wahai tuan Selat Melaka
Mengapa tuan berdiam diri?
Tidakkah tahu untung hamba
Hamba musafir datang ke mari

Di mana Daulat Yang Dipertuan
Mana Hang Tuah, mana Hang Jebat
Mana Bendahara johan pahlawan
Bukankah jelas di dalam babad
*sajak ini sebenarnya panjang lagi, aku dah potong. Tak muat plak nanti, he..he..


5) Huraikan Entri Tersebut

Sajak karya Khalil Gibran ini sangat berbekas dalam hati dek kerana beliau menggambarkan sifat dan sikap orang Melayu, keupayaan dan kemegahan orang Melayu, juga keruntuhan orang Melayu. Pada permulaan aku menulis blog ini, aku sangat berharap blog aku menjadi antara ribuan blog anak muda Melayu yang mampu sedikit sebanyak memberi manfaat kepada perkembangan pemikiran Melayu atau setidak-tidaknya mengukuhkan jalinan ukhuwah sesama Melayu. =)

6) Gambar yang paling digemari dalam blog ini



Mase ni aku ade kat puncak Tembok Besar China. sangat bangga bila dapat mengibarkan bendera Malaysia di bumi China. Sesungguhnya aku insan yang bertuah, alhamdulillah.

7) Harapan Aku

Menjadi manusia yang disenangi semua pihak, amin. Aku nak menjadi anak yang baik, yang menghargai jerih payah ibu dan ayah membesarkan. Juga murid yang sentiasa mengingati jasa guru. Selain itu, semoga semangat perjuangan aku mengekalkan "Melayu" akan terus segar dan istiqamah.

8) Kembalikan soalan ini kepada sahabat

Aku kembalikan soalan ini kepada :
a) Ara
b) Lailafillah
c) Diana
d) Maisarah
e) Ali Asyraf
f) Adik Zt, Ain, dan Kinah

Assalamualaikum...
Links to this post
Mengapa Pohon Ara
4/21/2009 12:46:00 PG | Author: yus_anakmelayu
Mengapa pohon Ara? Entah? aku tak mampu menjawabnya. Terasa sangat dihargai, dipercayai, bertolak ansur, dan mampu meneduhi. Aku tak bisa memilih yang lain lagi. Pohon ara mungkin tak sehebat bunga mawar, namun pohon ara tak pernah mengeluarkan duri. Aku kini bergantung pada masa depan, bukan lagi hanya dibuai mimpi sejarah yang tak mungkin berulang. Masa hadapan, masa hadapan, masa hadapan...pohon ara masa hadapan pengembara
Links to this post
Antara Baru dan Lama
4/20/2009 12:07:00 PTG | Author: yus_anakmelayu
Assalamualaikum
Teringat puisi ayahanda Baha Zain tentang kunang-kunang dan lampu suluh. Bagaimana beliau cuba membandingkan dua benda yang berada dalam kelas berbeza, akhirnya telihat yang mana lebih "istimewa". Aku cuba menggunakan idea tersebut dalam sajak "Antara Kalimantang dan Bintang" tetapi tidaklah sebaik sajak ayahanda Baha Zain.
Satu persoalan yang agak berat apabila dalam hidup ini kita diberi dua pilihan yang berbeza. Namun, kita hanya berhak memilih satu. Sukar dan rumit. Jika mengikut kedua-dua sajak diatas, cuba membayangkan seolah-olah jika ada yang baru jangan sekali-kali yang lama dibuang dan disisih. Dimana-mana sekalipun perspektif masyarakat mengatakan yang lama selalunya yang diabai dan berada di sebelah pihak yang "baik", manakala yang baru sentiasa diberi perhatian lalu dianggap sebagai watak yang "antagonis". Benarkah begitu? Benarkah yang baru tidak sekali-kali dapat mengganti yang lama? Entah, aku tinggalkan soalan ini untuk anda semua.
Assalamualaikum
Links to this post
4/19/2009 11:38:00 PG | Author: yus_anakmelayu

Assalamualaikum
Aku mulakan dengan kalimat suci agar setiap yang aku katakan tidak menjadi satu yang dianggap buruk. Seorang manusia tidak pernah lari daripada melakukan dosa dan kesilapan. Sangat pasti dan sudah tersurat, perbuatan yang buruk akan dibalas dengan dosa dan perbuatan baik, insyaAllah pahala. Aku juga manusia biasa, pernah bahkan terlalu kerap dengan dosa-dosa. Bohong kalau aku katakan aku ini maksum orangnya. Namun, setiap kesilapan dan perkara yang kita lakukan,yang selayaknya menilai hanyalah Allah S.W.T. Bukan daya kita untuk mengkelaskan seseorang manusia itu sebagai baik atau jahat. Perlu diingat, seorang pelacur sekalipun kerana belasnya pada haiwan, dia ditempatkan dalam syurga. Begitu juga seorang alim yang siang malam hanya tahu beribadat, tetapi kerana menganiaya seekor haiwan beliau ditempatkan ke neraka. Setiap yang telah tersurat pasti ada hikmah disebaliknya, walaupun perkara itu bukan kehendak kita bahkan tidak terlintas sekalipun dalam benak pemikiran kita. Allah lebih mengetahui apa yang terbaik untuk hambaNya. Mungkin sesuatu musibah yang berlaku terhadap kita itu menghalangkan kita berlarutan melakukan dosa. Saiapa tahu? Wallahualam Biswahab. Tidak pernah terlintas dalam hatiku ini untuk membuat sengketa dengan orang-orang yang berada di sekelilingku apatah lagi untuk memalit aib pada mereka kerana aku tahu dah tersurat dalam Kitabullah Manusia dicipta lelaki dan perempuan, barbangsa-bangsa, besuku-suku supaya dapat saling mengenal(Al-Hujurat-13). Cuma, kadang-kadang perbuatan kita disalah tafsir dan dianggap sebagai perbuatan hina untuk menjatuhkan air muka. Sahabat semua, maaf andai aku tersilap kata dan tersilap laku. Ketahuilah bahawa semua itu tidak pernah disengajakan. Kita sekarang berada dalam mood peperiksaan. Aku mendoakan kalian semua beroleh kejayaan yang membanggakan. Sangat beruntung anak-anak yang mengetahui bahawa ayah bonda sentiasa mengharapkan kecemerlangan kita, bakal membantu bila sudah bekerjaya. Satu-satunya matlamat aku yang terdekat ialah membaiki taraf hidup keluarga. Aku agak sedar orang yang berada dalam kepompong kemiskinan selalu dianggap hina. Dengan ilmu yang guru-guru curahkan, aku pasti dan yakin rezeki itu sentiasa ada. Teringat satu ceramah oleh Ustaz Azhar(penceramah dari Terengganu yang sangat terkenal), seorang Sami Siam mampu hidup selesa, makan dan minum cukup walhal sami itu tidak pernah sujud pada Allah SWT. Masakan kita yang mentauhidkan Allah SWT dan percaya rezeki itu datang daripada Allah boleh hilang pertimbangan mengatakan rezeki kita tiada? Terima kasih cikgu semua, didik saya jadi menusia. Setidak-tidaknya saya masih punya benteng untuk hidup dalam kota yang penuh dengan cabaran ini. Saya sentiasa mendoakan kesejahteraan cikgu-cikgu semua. Akhir kalam, aku mendoakan sahabat-sahabat aku sentiasa memaafkan perbuatan aku. Sesungguhnya kitalah hamba-yang sebaik-baik hamba jika kita mampu menerima qada' dan qadar Allah. Maafkan segala-galanya.
Assalamualaikum...
Links to this post
Melayu Tipu Melayu
4/19/2009 12:29:00 PG | Author: yus_anakmelayu
"Orang Cina hanya menipu Melayu ketika menimbang padi untuk diangkat naik ke atas lori. Orang India menipu orang Melayu ketika membilang botol yang dimasukkan ke dalam guni. Tapi orang Melayu menipu Melayu ialah penyelewengan projek, kemudahan asas yang dibantu oleh keranaan. Orang Melayu menipu secara berangkai. Dari kepala kontartor hinggalah kepada sub-subnya dan sehingga kepada pencatat. Orang Melayu menipu Melayu, sampai sanggup mengubah peta pilihanraya. Orang Melayu menipu Melayu sampai sanggup menyediakan perangkap jerejak besi. Orang Melayu penipu Melayu sanggup memadan catatan dan akta."

Memetik kata-kata ayahanda Azizi Abdullah
Links to this post
Takut
4/18/2009 05:31:00 PG | Author: yus_anakmelayu
Mengambara aku ke alam mimpi
Cuba mencari sekepal bahagia
Tak mungkinku genggam di dunia nyata
Yang penuh dengan kekusutan

Berikan aku cermin ajaib
Menerobos ke alam itu
Mencari siapa diriku
Kerna di dunia nyata
Semuanya palsu

Kuncilah aku dalam almari mimpi
Aku tak ingin kembali
Kerana aku pasti
Aku hamba dunia realiti
yus_anakemelayu (Dayasari)
Links to this post
Sakura Bunga Hati
4/18/2009 05:31:00 PG | Author: yus_anakmelayu
Mengapa kau bunga sakura
Tidak pernah dan tak akan tumbuh di sini
Di bumi Melayu ini
Tanah Melayu dan tanah Jepun tak ada beza
Tapi kau lebih rela menginap di sana

Aku di tanah Melayu
Mengimpikan taman-taman sakura
Dongeng yang takkan terjadi
Tapi tetap diingini
Kerana aku terlalu mempercayai
Tiada bunga secantik sakura

Akhirnya tinggallah aku sendiri
Terperosok di kamar sunyi
Hanya yang ada ketika ini
Menatap wajah sakura dalam bingkai hati
yus_anakmelayu (2008 – Beijing)
Links to this post
Tembok Besar China
4/18/2009 05:25:00 PG | Author: yus_anakmelayu



Saat kaki melangkah ke tembok besar itu
Aku adalah pelajar biasa
Hadir ke China
Untuk ilmu semata

Titis peluh mula membasahi baju
Aku kini di puncak menara tembok
Ah! Terkejut, terkesima
Begitu luas alam ini

Sedar begitu sempit tujuanku
China mengajar segalanya
Menghormati langit, dan bumi
Mengangkat keyakinan pada pencipta

Benar kata tembok itu
Hanya yang menguasai aku
Layak bergelar pahlawan
Kerana sedar ciptaan tuhan
yus_anakmelayu (Beijing - 2008)
Links to this post
Realiti
4/18/2009 05:23:00 PG | Author: yus_anakmelayu
Tidurlah pemuda
Di dalam tren panjang ini
Sementara masih sempat
Sementara belum sampai

Sebaik mata kau buka
Jangan kau harap untuk selesa
Kerana di luar tren ini
Yang ada hanya kerja
Kasut lusuhmu itu tanda
Hidup ini maksudnya pancaroba
yus_anakmelayu (2009 -stesen KTM UKM)
Links to this post
Bukan Pengembara Lagi
4/17/2009 09:16:00 PTG | Author: yus_anakmelayu
Sepi seorang pengembara
Berkelana mencari sesuatu
Terlalu sukar untuk berjumpa
Terlalu payah untuk bertemu
Berjalan pengembara lagi seorang diri

Satu saat di satu kali
Tika terik mentari membasah tubuh
Kelihatan samar sepohon ara
Lebat, rendang, mampu meneduh
Terlihat senyum si pengembara
Aku kini mampu berhenti seketika

Asyik dalam belaian pohon ara
Memberi kasih dan selesa
Sehingga satu saat bertanya pengembara pada diri
Mungkin ini yang aku cari
Tenang, selesa, mampu melindungi

Aku bukan pegembara lagi
Cukup sekadar pohon ara menemani
Dengan sebatang kali di tepi
Membina rumah bahagia dan abadi
Links to this post
Lailafillah Sahabat
4/17/2009 10:52:00 PG | Author: yus_anakmelayu
Aku kata aku sesat
Lailafillah kata aku hebat
Aku kata aku hilang semangat
Lailafillah kata aku berbakat
Sesungguhnya lailafillah sahabat

Saat tembok keyakinanku mula runtuh
Dia tampal dengan simen iman
Saat tali jiwaku hampir putus
Sahabat ini pintal dengan tali Islam
Sesungguhnya Lailafillah sahabat

Terima kasih sahabat
Sudi mengangkat ukhuwah ini
Setinggi pekertimu
Sesungguhnya Lailafillah sahabat

yus_anakmelayu (18 April 2009 - Dayasari)
Terima kasih sahabat...
Links to this post
Tak Sedar Diri
4/16/2009 11:52:00 PG | Author: yus_anakmelayu
Kau Melayu
Tapi kau ke situ
Mengikut syaitan dan sekutu
Meneguk cecair pengotor kalbu

Aku tahu kau malu bergelar Melayu
Terpaksa menutup ini dan itu
Menjaga adab dan perilaku
Perlu ada segan dan silu

Malam itu di Midvalley
Aku lihat kau senang hati
Masakan tidak diapit kanan dan kiri
Gadis seksi putih dan tinggi
Ah, geli aku melihat dirimu!

yus_anakmelayu (16 April 2009 - Midvalley)
Links to this post
Cikgu, Selamat Bersara
4/15/2009 01:19:00 PTG | Author: yus_anakmelayu
Petang itu sayu
Sunyi di bilik guru
Mengapa? Apa berlaku?
Hah! Cikgu mahu pergi?

Teringat tahun yang sudah
Cikgu tersenyum padaku
Ah! Menawan seorang ibu
Tenang, damai, sejuk
Aku rindu saat itu

Cikgu
Dulu cikgu hak kami
Wajib didik jadi manusia
Kini bukan lagi
Kami mengerti
Cikgu punya hidup sendiri
Keluarga, anak, dan suami

Cikgu tinggalkan nama
Cikgu tinggalkan jasa
Cikgu tinggalkan "manusia"
Cikgu, selamat bersara

Khas buat Cikgu Zainab
Bersara pada 18 Mei 2009
yus_anakmelayu (16 April 2009)
Links to this post
Sejarah dan Masa Hadapan
4/15/2009 04:59:00 PG | Author: yus_anakmelayu
Sejarah adalah pasir-pasir pantai
Begitu banyak untuk dikutip dan sisimpan
Akhirnya dibiar bersebaran
Terkumpul, bertambah, menimbun
Akhirnya membentuk tanjung

Namun hakikat tetap hakikat
Sejarah tak mampu atasi masa hadapan
Pantai tak akan mampu mengatasi air laut
Sedikit demi sedikit akan digigit
Hilang dalam kekuasaan ombak

Antara sejarah dan masa hadapan
Terlalu sedikit pebezaan
Pantai dan laut takkan jauh
Hanya terpisah dengan ombak degil
Akulah ombak degil itu
Links to this post
Kepercayaan
4/15/2009 02:41:00 PG | Author: yus_anakmelayu

Ketika aku mula ingin membina bahagia
Mengapa kau begitu mudah hilang percaya
Ketika aku sudah memasang angan-angan
Kau rasa dirimu orang ketiga
Ketika hadir sayang padamu
Tiba-tiba kau benci padaku

Kau melihat situasi dengan rasa hati
Tanpa memikir dengan benak akal
Sebutir peroalan tidak pernah kau lemparkan
Apatah lagi untuk mencari kebenaran

Kau merasakan dirimu mangsa
Maka aku kau kata pendusta
Hakikatnya kau tak pernah dikecewa
Hanya merasa diri dikecewa

Aku biarkanmu bermain dengan perasaan
Kerana aku tahu kau masih keliru
Aku tinggalkanmu dengan persoalan
Siapa diriku bagi dirimu?
Kalau benar cinta itu untukku
Takkan kurelakan kau meninggalkanku
Links to this post
Suara Bahasa
4/14/2009 10:01:00 PTG | Author: yus_anakmelayu
Keroyok semua ke satu matlamat
Apa yang ada?
Menarik ribuan manusia
Jalan-jalan jadi sesak
Aku ditengah-tengah mereka!

Satu jam sebelumnya
Sogo seperti biasa
Punya pelanggan dan peniaga
Juga penghuni kaki lima

kemudian tiba gergasi biru
Berperisai menggerunkan
Membuncah hatiku
Bimbang jadi sasaran
Orang sebelah ikut gundah

Entah dari mana
Laungan takbir bergema
Allahuakhbar! Allahuakhbar!
Pelik tapi benar
Pelanggan Sogo jadi pejuang
Sama sama bergerak
Sama-sama sepakat
Ke satu matlamat
Masjid Negara kita berjumpa!

Pada mula aku hanya semut
Kini aku raksasa
Berani mengaplus ketakutan
Pengecut menjadi pahlawan!

Semua gara-gara bahasa
Penentu hidup mahawangsa
Tua, muda, miskin, kaya
Satu suara,seirama, senada
Parasit budaya perlu diseka

Aku? Aku bangga
Aku juga pencipta sejarah bangsa!

yus_anakmelayu (15 April 2009)
Mengimbau kenangan manis 7 Mac 2009
disembur pemedih mata =)
Links to this post
Coretan Sepanjang di Universiti Malaya
4/14/2009 04:14:00 PTG | Author: yus_anakmelayu
Aku takkan bisa melupakanmu,
Kerna kau tempat aku bermula....




Pertukaran Pelajar ke Beijing(BFSU)



Silat sempena Pameran Seni 2



Eksplorasi Ke Gunung Stong



Tentera@PALAPES?



Jejaka Tampan? ha..ha..



Bersama Sesepuh Bapak Hj Rosihan Anwar



Kumpulan Subjek Hubungan Etnik



Makan Malam Kolej Kediaman Dayasari 2008



Jadi model, ha..ha..



Bangsawan Li Po



Pameran Tembikar Melayu Muzium seni Asia



Sewang
Links to this post