http://2.bp.blogspot.com/_sYx8LhsF1y0/STIDKLut6QI/AAAAAAAAAsI/cBo6xn7s-
MELAYU ITU ISLAM KAH?
11/10/2008 05:09:00 PTG | Author: yus_anakmelayu
Assalamualaikumini pendapat semata-mata... masyarakat Melayu sangat berpegang pada apa yang dipanggil sebagai ADAT...bagi masyarakat Melayu, ada tiga macam/jenis adat. pertamanya adat sebenar adat, kedua adat yang diadatkan, dan yang ketiga adat yang teradat. perhatikan pepatah Melayu di bawah ini,

adat sebenar adat,
adat berwaris kepada nabi,
adat berkhalifah kepada adam,
adat berinduk ke ulama,
adat dianjak layu diumbut mati,
ditanam tumbuh, dikubur hidup,
tersurat di kertas, tersirat dalam sunah....
adat yang diadatkan,
adat yang turun dari raja,
adat yang dibuat kemudian,
putus muafakat ia berubah,
beralih musim ia layu,
bersalin baju ia tercampak,
berpaling tegak ia lepas......
adat yang teradat,
datangnya tidak berberita,
perginya tidak berhkabar,
adat yang disarung tidak berjahit,
yang tumbuh tidak ditanam,
yang kembang tidak berkuntum.......

Masyarakat Melayu memang sangat berpegang pada adat, tetapi harus kita ingat bahawa perkara yang paling asas dalam adat itu sendiri ialah agama Islam yang suci yang disebut sebagai adat yang sebenar adat. oleh itu, bila kita menyebut tentang Melayu, jangan kita cuba menyisihkannya daripada Islam. Islam tidak semestinya Melayu, kerana Islam itu universal, boleh ada pada mana2 kaum.
Surah Ibrahim,4: "dan kami tidak mengutuskan seorang rasul, melainkan dengan bahasa kaumnya supaya ia dapat memberikan penjelasan dengan terang kepada mereka" menunjukkan betapa Islam itu fleksibel, boleh disesuaikan dengan mana2 bangsa sekalipun... namun, bila kita melihat dari sudut pandangan Melayu itu sendiri, tidak keterlaluan jika saya mengatakan bahawa Islam lah satu-satunya agama yang sinonim dengannya. Sejarah membuktikan betapa dengan Islam, Melayu hidup subur, berkembang menjadi sebuah bangsa yang lebih bertamadun...apa yang salah harap maafkan..

BERTELAGA JENJANG NAIK
MINTA WASIAT KEPADA YANG TUA
MINTA PETUA KEPADA YANG ALIM
MINTA AKAL KEPADA YANG CERDIK
MINTA BERANI KEPADA HULUBALANG
MINTA DAULAT KEPADA RAJA

Assalamualaikum W.B.T.
|
This entry was posted on 11/10/2008 05:09:00 PTG and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

0 Pandangan Sahabat Laman: