http://2.bp.blogspot.com/_sYx8LhsF1y0/STIDKLut6QI/AAAAAAAAAsI/cBo6xn7s-
MELAYU SENDIRI YANG BUANG BAHASA MELAYU!!!
11/11/2008 10:40:00 PG | Author: yus_anakmelayu
Tue Apr 17, 07 12:56:41 pm MYT

Jika jambatan bengkok Johor-Singapura boleh dibatalkan, tiada sebab pelaksanaan bahasa Inggeris dalam Sains dan Matematik tidak boleh diubah - demikian tegas pejuang bahasa, Prof Dr Awang Sariyan. Beliau berkata soal bahasa amat penting kerana ia membabitkan keperibadian bangsa dan negara. Ikuti wawancara SAIDAH HAIRAN dengan Presiden Persatuan Linguistik Malaysia, DR AWANG SARIYAN itu di pejabatnya di Universiti Malaya baru-baru ini.


Minta Prof ulas keputusan peperiksaan yang didakwa menunjukkan peningkatan dalam mata pelajaran Sains dan Matematik sesudah kedua-dua mata pelajaran itu diajarkan dalam bahasa Inggeris?

Saya sendiri tidak pasti. Saya boleh memberikan ulasan secara umum. Kita perlu faham bahawa sistem peperiksaan PMR, SPM dan STPM berdasarkan sistem norma. Maksudnya, keputusan dan prestasi calon peperiksaan diukur berdasarkan prestasi keseluruhan.
Andai kata pada sesuatu tahun pencapaian keseluruhannya cemerlang, graf atau markah lulus dinaikkan. Tetapi kalau pada tahun-tahun tertentu pencapaian calon pada umumnya kurang cemerlang, markah lulus diturunkan.
Saya hanya dapat mengatakan bahawa dalam konteks pelaksanaan peperiksaan Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris, ada kemungkinan prestasi pelajar (yang tidak diketahui sebenarnya) agak rendah. Maka markah lulus mungkin diturunkan sehingga tampak seolah-olah keputusannya cemerlang. Di universiti yang diamalkan ialah kaedah kriteria, iaitu berdasarkan prestasi sebenar calon.
Selain itu, kita perlu menimbangkan faktor lain juga. Media menyiarkan kenyataan Kementerian Pelajaran bahawa 70 peratus pelajar masih menjawab soalan Sains dan Matematik dalam bahasa Melayu. Hanya 30 peratus yang menjawab dalam bahasa Inggeris. Jadi, tidak munasabah dikatakan pencapaian dalam kedua-dua subjek itu meningkat sesudah pengajaran dilaksanakan dalam bahasa Inggeris, kerana 70 peratus pelajar masih menjawab dalam bahasa Melayu.
Jika benar cemerlang, maka yang cemerlang besar kemungkinannya yang menjawab dalam bahasa Melayu. Kemudian pencapaian pelajar luar bandar yang kebanyakannya kurang menguasai bahasa Inggeris tiba-tiba dikatakan cemerlang dalam Matematik dan Sains. Hal ini pun sukar diterima akal. Kajian DBP dan UKM menunjukkan bahawa murid luar bandar menghadapi masalah besar apabila bahasa Inggeris dijadikan bahasa pengantar Sains dan Matematik. Guru yang mengajar pun menghadapi masalah yang besar sehingga merosot motivasi mereka.


Mungkin ada sebahagian besar orang Melayu yang lebih mengagungkan bahasa Inggeris?


Kalau itu kesnya mengapa kerana marahkan nyamuk kelambu dibakar. Kalau ada masalah, selesaikan masalah itu. Tidak munasabah kita menghukum bahasa Melayu semata-mata kerana ada sejumlah orang Melayu yang mengagungkan bahasa Inggeris. Hujah itu pada hemat saya tidak logis.
Ada orang mengatakan bahawa seluruh dunia sudah beralih kepada bahasa Inggeris. Itu suatu pembohongan, lebih-lebih lagi jika orang itu berkesempatan ke pelbagai negara maju. Republik Rakyat China, Korea, Jepun dan negara lain meningkatkan pengajaran dan penguasaan bahasa Inggeris. Memang itu pun yang kita lakukan di Malaysia. Tiada salahnya. Namun China masih mengekalkan bahasanya dalam pengajaran Sains dan Matematik atau pokoknya bahasa Cina masih menjadi bahasa utama dalam urusan kenegaraan. Begitu juga halnya di negara-negara maju lain.
Ada orang keliru mengenai usaha meningkatkan pengguasaan bahasa Inggeris dengan usaha mengubah dasar bahasa pengantar ilmu atau dasar bahasa negara. Kedua-duanya hal yang berlainan. Pejuang bahasa tidak menentang usaha peningkatan penguasaan bahasa Inggeris di kalangan pelajar, bahkan rakyat di negara ini. Tetapi yang tidak kami setujui ialah penurunan darjat bahasa Melayu sebagai bahasa negara dalam pelbagai bidang dan peranan itu digantikan dengan bahasa Inggeris.
Memang wajar kita meningkatkan penguasaan bahasa Inggeris dan bahasa-bahasa lain bagi membantu kemajuan bangsa. Hal ini pun dituntut oleh agama Islam. Nabi menganjurkan penguasaan bahasa asing. Nabi pernah mengupah sahabatnya yang pandai bahasa Ibrani dan bahasa lain menterjemahkan karya ke dalam bahasa Arab.
Ini bererti bahawa kita perlu menguasai bahasa asing tetapi tanpa mengorbankan bahasa sendiri. Ini dua isu yang berlainan. Al-Quran menekankan perbedaan bangsa dan bahasa supaya manusia saling mengenal. Untuk saling mengenal pasti perlu kita menguasai bahasa bangsa lain.
Adakah bahasa Melayu tidak dapat membawa kemajuan?
Soal bahasa Melayu tidak mampu membawa kemajuan itu tidak timbul sama sekali. Hanya orang yang buta sejarah sahaja yang berkata demikian. Bahasa Melayu bukan baru sehari dua atau 10 atau 20 tahun wujud. Bahasa Melayu sudah lebih dua alaf wujud di alam Melayu, menurut kajian ahli linguistik sejarah dan ahli antropologi serta arkeologi.
Jika bahasa Melayu tidak mampu menjadi bahasa kemajuan, bagaimana Kesultanan Melayu Melaka dan Kesultanan Melayu di seluruh alam Melayu pada abad ke-15 hingga abad ke-19 maju daripada segi perdagangan, undang-undang, ekonomi dan hubungan diplomasi yang semuanya berlangsung dalam bahasa Melayu.
Saksikanlah bagaimana undang-undang pada zaman itu ditulis dalam bahasa Melayu seperti dalam Hukum Kanun Melaka dan pelbagai kitab undang-undang yang lain. Perdagangan berlangsung dalam bahasa Melayu. Hubungan diplomasi antara kerajaan Melayu dengan kerajaan bukan Melayu, termasuk kuasa Barat, semuanya berlangsung dalam bahasa Melayu.
Kita masih dapat menyaksikan surat-surat antara kerajaan asing dengan kerajaan Melayu semuanya dalam bahasa Melayu bertulisan Jawi. Perjanjian-perjanjian pun semuanya dalam bahasa Melayu bertulisan Jawi. Singkatnya, bahasa Melayu telah menjadi bahasa sejagat atau bahasa global pada satu waktu dahulu.
Apabila Unesco mengiktiraf surat-surat Sultan Kedah dengan Kerajaan Inggeris pada abad ke-19 sebagai salah satu warisan dunia bagi wilayah rantau ini, bukankah itu bukti nyata bahawa bahasa Melayu telah memajukan bangsa?
Jangan lupa juga akan peranan bahasa Melayu mengilmukan bangsa Melayu, daripada bangsa yang percaya kepada tahayul dan khurafat kepada bangsa yang bertamadun tinggi menerima konsep-konsep agama Islam melalui bahasa Melayu. Kata Prof Syed Naquib al-Attas, bahasa Melayu telah dipilih oleh Allah menjadi salah bahasa Islam yang penting di dunia.
Bagaimana kita mengatakan bahasa Melayu tidak dapat menjadi alat kemajuan sedangkan hal itu sudah ratusan tahun berlangsung begitu. Sekarang ini tampak bahasa Melayu seakan-akan belum dapat menjadi bahasa kemajuan kerana kita sendiri yang salah.
Kita tidak meletakkan bahasa Melayu di tempatnya yang wajar. Pentadbiran sudah dapat dilaksanakan bahasa Melayu tetapi orang lebih berminat menggunakan bahasa Inggeris.
Kira-kira 60 peratus mesyuarat rasmi di sesetengah jabatan kerajaan menggunakan bahasa Inggeris. Bukan soal bahasa Melayu yang lemah tetapi soal orang yang bermesyuarat itu yang mungkin tidak menguasai bahasa Melayu atau sikapnya terhadap bahasa yang salah. Ada kesombongan yang tidak kena pada tempatnya apabila menganggap bahawa bermesyuarat dalam bahasa Inggeris lebih selesa atau hebat. Itu riak namanya.
Di UKM semua syarahan perdana dalam bahasa Melayu. Kalau universiti lain tidak mahu menggunakan bahasa Melayu, maka itu bukan soal bahasa Melayu yang lemah tetapi soal orangnya. Yang diamalkan di UKM bagus, kerana menghormati Dasar Pendidikan Kebangsaan dan universiti itu pun ditubuhkan atas desakan cendekiawan Melayu untuk membuktikan bahawa bahasa Melayu mampu menjadi bahasa ilmu.
Pelajar luar negara jika menulis dalam bahasa asing sekalipun, mereka perlu mempelajari bahasa Melayu. Saya berharap bahawa UKM tidak akan beralih paksi semata-mata untuk menyertai arus perdana yang belum teruji itu. Tun Mahathir Mohamad sendiri sewaktu menjadi Pengerusi Jemaah UKM pada awal tahun 1970-an membuat kenyataan akhbar perlunya bahasa Melayu menjadi bahasa penghantar ilmu di universiti.
Di UKM semua syarahan perdana dalam bahasa Melayu. Kalau universiti lain tidak mahu menggunakan bahasa Melayu, maka itu bukan soal bahasa Melayu yang lemah tetapi soal orangnya. Yang diamalkan di UKM bagus, kerana menghormati Dasar Pendidikan Kebangsaan dan universiti itu pun ditubuhkan atas desakan cendekiawan Melayu untuk membuktikan bahawa bahasa Melayu mampu menjadi bahasa ilmu.
Pelajar luar negara jika menulis dalam bahasa asing sekalipun, mereka perlu mempelajari bahasa Melayu. Saya berharap bahawa UKM tidak akan beralih paksi semata-mata untuk menyertai arus perdana yang belum teruji itu. Tun Mahathir Mohamad sendiri sewaktu menjadi Pengerusi Jemaah UKM pada awal tahun 1970-an membuat kenyataan akhbar perlunya bahasa Melayu menjadi bahasa penghantar ilmu di universiti.



Bagaimana hendak melakukan anjakan pradigma dalam kalangan golongan profesional tentang pentingnya melestarikan bahasa Melayu?

Anjakan paradigma kadang-kadang dapat berlaku dari hati golongan profesional itu sendiri, jika mereka bersemangat kebangsaan dan bersemangat untuk menghidupkan tamadun bangsanya. Tetapi kalau kita berharap semangat itu muncul dalam diri masing-masing, saya kira hal itu sulit. Sebilangan penjawat awam bersemangat tetapi seringkali beralasan bahawa sebagai penjawat awam mereka perlu patuh melaksanakan perubahan yang sekalipun bertentangan dengan dasar negara yang asal.
Oleh itu dasar dan penguatkuasaan perlu jelas. Kita dapati dalam masyarakat sedang membangun, jika ada keputusan yang jelas daripada pimpinan, rakyat akan mengikut. Kalau semua orang wajib lulus bahasa Melayu untuk lulus peperiksaan atau mendapat kerja, semua orang ikut. Jika bahasa Melayu diwajibkan menjadi bahasa penghantar utama di universiti, hatta di IPTS, saya yakin pimpinan universiti akan patuh.
Tetapi apabila dasar yang telah termaktub dalam akta pun diubah, seperti peruntukan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar utama dalam Akta Pendidikan, maka orang yang tidak mengikut atau ikut dengan hati yang tidak ikhlas akan cepat-cepat kembali kepada bahasa Inggeris, bahkan kadang-kadang terjadi keadaan 'lebih sudu daripada kuah'.
Misalnya ada sebuah universiti yang mengarahkan kuliah sastera Melayu disampaikan dalam bahasa Inggeris, sekurang-kurangnya dalam satu waktu kuliah dalam seminggu. Ini berlaku kerana ada ruang untuk mereka tidak melaksanakan dasar bahasa Melayu (yang sebenarnya tidak pernah diubah oleh Parlimen atau oleh rakyat).
Kita nampak kesan positif dalam dasar Tun Razak melalui soal bahasa, kebudayaan dan politik. Kita juga nampak jika dasar berubah orang pun cepat berubah. Saya melihat dasar kerajaan perlu mengekalkan dasar-dasar awal. Usah cepat kita melatah mengatakan bahawa dasar-dasar kenegaraan yang diacu Tun Razak sudah tidak relevan pada zaman sekarang.
Sekarang ini ada orang yang sudah berani bercakap bahawa bahasa Melayu sudah tidak boleh menjadi bahasa perpaduan dan jika hujah itu diterima pula oleh pimpinan, bahaya besar sedang menunggu kita. Kita tidak patut mudah melatah dan mudah mengaku kalah atau mudah percaya bahawa dasar yang dibuat itu salah, sedangkan dasar itu menunjukkan banyak kesan yang positif.
Dasar sekarang yang berkaitan dengan penggunaan bahasa Inggeris dalam pengajaran Sains dan Matematik belum menunjukkan hasil yang baik, malah mencemaskan, baik kepada bangsa dan juga nasib bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu pada masa hadapan. Sebaliknya dasar yang diasaskan oleh Tun Razak telah terbukti menghasilkan anak watan yang berilmu dan berkemahiran dan berkeperibadian menurut acuan sendiri.


Prof, ada kemungkinan bahasa Melayu akan pupus jika tidak ada usaha meningkatkan penguasaannya?

Saya yakin bahawa bahasa Melayu tidak akan pupus. Bagi saya yang kita cemaskan bukan pupusnya bahasa Melayu dari muka bumi. Pupusnya sesuatu bangsa dari muka bumi adalah dengan takdir Allah. Kita ada lebih 250 juta orang penutur di Indonesia, Brunei, Kemboja, Thailand dan di tempat-tempat lain. Jika bangsa Melayu dengan takdir Allah pupus daripada muka bumi seperti kaum-kaum dahulu tentu bahasa Melayu ikut pupus. Tetapi yang kita risaukan bukan soal pupusnya bahasa Melayu tetapi pupusnya 'sebagai bahasa tamadun'. Jika bahasa Melayu pada satu waktu kelak tidak menjadi bahasa ilmu, pentadbiran, undang-undang, ekonomi dan sebagainya, maka itulah bentuk kepupusan yang cukup menakutkan.
Adakah kita cukup puas hati bahasa Melayu sekadar wujud di muka bumi dan hanya menjadi bahasa perbualan biasa. Tentu tidak, kerana bahasa Melayu sudah berabad-abad menjadi bahasa tamadun tinggi. Mengapa kini hendak dirobek mata rantai sejarah yang baik itu? Pada zaman Kesultanan Melayu Melaka, bahasa Melayu digunakan dalam bidang falsafah, undang-undang, diplomasi, metafizik atau tasawuf, perdagangan dan sebagainya... Jika tiba-tiba bahasa Melayu tidak lagi diberi peranan sebagai bahasa tamadun, maka kita sebagai satu bangsa besar menuju kemerosotan.
Bahasa dan akal itu nikmat Allah yang paling besar. Kalau kita sia-siakan bahasa Melayu itu pun satu bentuk kekufuran. Ini perlu kita fahami daripada segi agama. Jika kita kufur nikmat, kita terima sajalah azab Tuhan esok. Bukankah itu janji Allah? Dalam bentuk apa azab itu terserah kepada Allah. Kita mungkin lemah daripada segi tamadun. Kita akan jadi bangsa yang terjajah fikirannya walaupun mungkin zahirnya tidak terjajah daripada segi ketenteraan dan politik.


Jika pelajar-pelajar Melayu dapat menguasai bahasa Inggeris apakah dasar pendidikan akan ditukar?

Dalam waktu terdekat kita selalu menggunakan hujah bahawa anak-anak Melayu akan ketinggalan dalam proses menguasai ilmu. Itu satu kesan yang dapat kita ramalkan berlaku, berdasarkan kenyataan bahawa sebahagian orang Melayu tinggal di luar bandar yang masih kekurangan dalam hal pendedahan kepada prasarana ilmu.
Tetapi takdirnya, katakan dalam penguasaan bahasa Inggeris semua anak Melayu akan hebat pada satu waktu kelak, jangan lupa kita menekankan bahawa perjuangan bahasa bukan sahaja menekankan kemajuan bangsa kita secara lahiriah, tapi dalam masa yang sama kita perlu ada jati diri.
Dengan peningkatan penguasaan bahasa Inggeris, anak-anak Melayu tidak ada masalah belajar Sains dan Matematik dalam bahasa itu. Tetapi jangan lupa akan kesan jangka panjang yang besar akibatnya, iaitu kehilangan jati diri - kehilangan tamadun yang besar dan kufur nikmat Allah. Kehilangan itu tidak akan dapat diganti.


Adakah orang Melayu sendiri yang membuang bahasa Melayu?


Memang orang Melayu. Saya yang berketurunan Jawa pun tidak membuang bahasa Melayu malah memperjuangkannya. Soal penjajah Inggeris mengetepikan bahasa Melayu memang sudah jelas menjadi dasar penjajah. Tetapi selepas penjajah pergi kita hendak menyalahkan siapa? Almarhum Tun Razak sudah membela bahasa Melayu cukup baik.
Tun Abdul Rahman Yaakub sudah meletakkan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar utama dalam sistem pendidikan kita. Sekarang ada orang yang pandai-pandai hendak mengubahnya tanpa belajar daripada sejarah. Saya masih ingat Tan Sri Ghazali Shafie pernah menyebut bahawa sekarang banyak orang yang pandai-pandai mengalihkan tiang gol orang Melayu sehingga tidak kesampaian hasrat orang Melayu hendak memasukkan bola ke pintu gol. Itu sindiran yang amat tepat kepada orang yang tidak halus fikiran dan bacaannya dalam mengendalikan nasib bangsa dan negara.
Jika bangsa lain tolong merobohkan bangsa Melayu kita tidak boleh menyalahkan mereka kerana kita yang mula merobohkannya.


Apakah pejuang bahasa akan terus memperjuangkan nasib bahasa Melayu?


Kami tetap dengan perjuangan kami kerana yakin kami memperjuangkan yang hak, bukan ada kepentingan diri, tetapi kepentingan bangsa dan negara. Bahkan yang kami perjuangkan itu bersandarkan perkara yang termaktub dalam Perlembagaan negara dan beberapa akta yang berkaitan, seperti Akta Bahasa Kebangsaan dan Akta Pendidikan. Cara perjuangan kami melalui lisan, iaitu bahasa, melalui seminar, dialog dengan pemimpin dan menulis makalah atau buku. Ibaratnya, kata ulama iman ada tiga tingkat. Tingkat pertama ialah melaksanakannya dengan tangan atau kuasa. Tingkat kedua ialah dengan lisan atau bahasa. Tingkat ketiga dengan hati.
Kami hanya ada lidah dan pena untuk bercakap dan menulis dalam memberikan pendapat ikhlas. Kami tidak ada kuasa untuk mengubah dasar. Kami tidak boleh menuntut sekolah supaya jangan menggunakan bahasa Inggeris sebagai bahasa penhantar jika itu arahan yang diberikan oleh pihak berkuasa. _
|
This entry was posted on 11/11/2008 10:40:00 PG and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

0 Pandangan Sahabat Laman: