http://2.bp.blogspot.com/_sYx8LhsF1y0/STIDKLut6QI/AAAAAAAAAsI/cBo6xn7s-
SALAM PERKENALAN 2
11/05/2008 11:39:00 PG | Author: yus_anakmelayu















kat foyer kolej sepuluh, (blakang)sherry, (dr kiri)rosmizan, aku, bai, dan mat razis












(Sambungan “SALAM PERKENALAN”)


Kolej Kediaman Tun Ahmad Zaidi atau Kolej Kediaman Kesepuluh merupakan tempat pertama aku menjejakkan kaki di UM. Aku ingat lagi mase aku turun dari kereta, dekat dengan kolej sepuluh, kat depan rumah pengetua kolej kelapan(kolej kinabalu, sebelah kolej sepuluh). Aku, mak aku, dan abang aku ke terus menuju pintu pagar kolej. Aku disuruh mendaftar untuk bilik. Kalau tak silap aku, pelajar junior dibahagikan mengikut fakulti. Mase tu, mami yang jage bebudak Akademi Pengajian Melayu. Siap je daftar, dengar lah ucapan daripada pengetua… mak ngan abang aku dah balik mase tu..
Aku dah tak ingat no bilik pertama aku, tapi tingkat bawah skali la… dan roomate pertama aku mase tu ialah seorang guru cina. Baik orangnye…. Tapi die tak lame…
Just untuk minggu haluansiswa… Tau tak minggu haluansiswa? He..he.. minggu yang terpahat antara kenangan berharga aku semasa di UM. Mase tu aku kenal pelajar2 UM yang same umur ngan aku... dari pelbagai negeri... mase tu bebudak yang paling kecoh memang bebudak nilam puri la.. tak aci lah, diorang dah memang kenal sebelum ni. Aku yang baru ni plak tak kenal sape2. nasib baik la aku ni jenis yang bising skit. Pastu nampak macam otai jugakl la, ha..ha..
Senang dapat member.... Hamsah, kenal tak? Ketua sorak kolej sepuluh... mase dulu aku baik jugak la ngan die... pastu aku mule kenal ngan bebudak lain, kebanyakannye bebudak pengajian islam ngan pengajian melayu le.. kiterorang mmg menjadi otai la mase tu, ha..ha.. ramai kawan aku mase tu dah jadi orang penting skarang ni.... mase haluansiswa jugakla aku kenal ngan roomate aku skarang, Alamin.. aku ingat lagi, die ngan puak-puak kelantan die.. kiterorang duk solat kat surau KPS... mase tu die jadi tok imam... sampai skarang dah memang kamcing ngan die. Pendek kate, ape yang die buat aku tau jugak la.. aku susah die tolong, die susah aku duk tengok je, ha..ha.. jangan marah ye amin.. he..he.. kawan-kawan yang lain antaranya fendi, rosmizan, jo, syed, hafiz, hafizul, wan razali, wan muhammad, wan suriman, mamat, halim, (roomate aku mase kat kolej 10 tu), sobirin, zuhair, bob, shahir(penghulu haluansiswa) dan ramai lagi.. pmpuan plak macam arenawati, ain bujang, kak long, wawa, etc.... satu lagi yang menarik ngan haluansiswa ni kiterorang diguide oleh pembantu mahasiswa(pm), aku paling ingat 4 orang pm yang ade gelagat masing2. kak dayah, seorang yang sangat garang mase haluansiswa. Padahal takde pape pun. Biasalah time junior sume org takut kan? Pastu ali sayraf, pendebat universiti Malaya yang bagi aku sangat berkebolehan dan mempunyai pengetahuan am yang tinggi. Yang ketiga plak Maisarah razali. Awek yang sorang ni ade lesung pipit yang aku rase nak cungkil je dr pipi die, ha..ha… jangan marah yek, gurau je… dan satu lagi nabila abd. Ghafar. Awek ni plak jenis yang lembut, kalau ikut citer die, die ni kelahiran amerika but keluarga duk kat Kelantan. Fisrt projek yang aku join kat UM ni under die lah.. projek Career Fair, tapi projek tu tak jadi... bukan rezeki kot... selain 4 orang ni, pm yang lain antaranya kak husmaliesha, kak sara, abang adha, abang julihin sabang, etc... kat kolej sepuluh, aku ni kire aktif jugak la... ingat lagi mase festival seni, aku masuk nasyid, ha..ha.. mase tu solonyer wan suriman ngan arenawati. Aku ingat lagi, kolej sepuluh je satu2nyer yang guna alat muzik mase pertandingan. Yang lain sumernyer gune minus one. Buat yang tak tau, aku masuk palapes(pasukan latihan pegawai simpanan). Jadi, aku tak perlu lah nak aktifkan diri ngan jtk kolej... kalau tak, dah lame kot aku join jtk, ha..ha... bebudak palapes bile masuk sem 3 akan pindah ke kolej 5(dayasari). Rase berat nak meninggalkan kolej sepuluh. Namun, orang kate setiap individu tu ade haluan masing2. aku memilih haluan ini(palapes), jadi aku perlu habiskannye.... begitulah hidup aku semasa awal2 aku di UM.. skarang aku dah masuk tahun ketiga(akhir), sem 5(semasa menulis). Menginap di kolej 5 ngan bebudak palapes lain, termasuklah alamin. Selain palapes banyak lagi yang aku masuk... silat(wakil um, lain kali aku citer) dan projek2 fakulti(apm)... setakat ini dulu aku rase, cukup untuk korang sume tau perkembangan aku sejak kecik sampailah masuk ke gerbang universiti... ape yang kurang tu, sebab aku ni mudah lupe, he..he... terima kasih buat semua yang terlibat dengan jalan citer hidup aku.. maaf kalau gurauan aku dalam tulisan ini mengguris hati.. assalamualaikum
|
This entry was posted on 11/05/2008 11:39:00 PG and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

2 Pandangan Sahabat Laman:

On 6 November 2008 pada 9:55 PG , Tanpa Nama berkata...

eja nama aku salah... haha! btw, thanks sebab ingat gak akan kesengalan aku itu!

 
On 6 November 2008 pada 10:09 PG , Tanpa Nama berkata...

lesung pipit?...kalau ari baca ni..mesti die marah..lesung pipit die yg besau x nmpk ke??..haha...
sy ade ke??..tuan empunya badan xperasan pun...hehe....
ape2 pun tq ingt kat sy....tq 4 ur care...tq 4 everiting k...
frenz 4 ever k.....ukhwah tullah never end...*_*