http://2.bp.blogspot.com/_sYx8LhsF1y0/STIDKLut6QI/AAAAAAAAAsI/cBo6xn7s-
WARKAH BUAT IBU - TAK SANGKA MENGALIR AIR MATAKU BILE BACE SURAT NI
11/12/2008 07:37:00 PG | Author: yus_anakmelayu
(tak ada kena-mengena dengan aku, diambil dari petikan blog sahabat aku)
WARKAH BUAT IBU...
Mak....Terlalu bosan rasanya duduk membilang hari.....Dah hampir sepuluh bulan mak pergi,Rasanya baru semalam mak peluk kiter kansejuk syahdu masih terasa lagi nih....Mak tau tak.....itu lah pertama kali mak peluk anak mak yang nakal ni sejak kiter dewasa.....dan itu juga terakhir kali nya.Emmmm...rupanya mak dah tau mak nak pergi jauh.....nak tinggal kan anak2 mak.....nak tinggal kan dunia fana ni.....mak macam dan sedia.....Seminggu sebelum tu.....mak dah menganyam tikar mengkuang 3 helai.....Akak kata sampai ke pagi mak anyam tikar tuu.....tanpa rasa mengantuk, tanpa rasa letih.....kakak pun rasa hairan.....mak tak penah buat gitu.....pastu mak pasang radio kecil di sebelah mak.....tapi mak seolah2 tak sedar bahawa rancangan radio tu siaran siam.....kengkadang siaran indonesia...mak terus tekun menganyam...Rupanya tikar yang telah mak siapkan tu di gunakan untukmengiringi mak ke kuburan...Pastu mak sapu sampah sekeliling rumah bersih2....pastu mak jemur karpet-karpet...pastu mak ubahkan sofa ke tempat lain..mak biarkan ruang tu kosong..rupanya kat situ jenazah mak diletakkan..paling menarik sekali mak bgtau kat maner sume duit dan barangkemas mak..ada kat dalam almari.....ada kat dalam dalam beg.....ada dalam ASB.....ada kat dalam Tabung Haji..mak cakap tak berapa cukup lagi....ada kat dalam gulung tikar.....masa tu mak perasan takk..??kiter gelak sakan bila mak bgtau duit dalam gulungtikar...kiter kata mak ni memang pesenn lama laaa...mak cuma gelak jer...eeemmm..bahagiaa nya saat ituu..
Mak.....Hari tu hari sabtu 18/08/1999 pukul 3 petang mak tiba2 sakit perut.....bila malam tu kiter sampai dari KL.....mak dah dalam kesakitan.Akak dan abang kat kampong semua dah pujuk.....mak tetap takmau pi hospital.....dan cuma tinggal giliran kiter sahaja yang belum pujuk...Mak kata mak takmau duduk dalam hospital.....tapi kiter berkeras juga pujukk..nanti di hospital ada doktor...ada ubat untuk mak..kat rumah kami hanya mampu sapu minyak dan urut jer..Mak tetap tak bersetuju.....mak memang degil...tak salah, anak mak yang ni pon mengikut perangai mak tu..Tapi akhirnya bila melihat keadaan mak makin teruk....mak sakit perut sampai nak sentuh perut mak pon sakit kami adik beradiksepakat hantar juga mak ke hospital.....Mak.....amponkan kami semua...kami nak mak sehat...kami sayang mak...kami tak mau mak sakit...kami terpaksa juga hantar mak ke hospital....ampon kan kami yer mak....Mak.....Malam itu abang bawa mak ke hospital dan itu lah pertama danterakhir kali mak naik kereta kiter...Masih terbayang betapa ceria dan gembiranya mak, kiter kata nakbeli kereta....Mak asyik tanya ajer..cukup ker duitt..kiter jawab pula...kalau tak cukup,mak kan banyak duit...mak gelak ajerr.....lepas tu bila kereta kiter sampai.....mak buat kendurikesyukuran.....Dan kiter masih ingat lagi...bila kiter eksiden terlanggar kelinn naik motor.....Punya la kiter takut...kiter warning kakak kiter jangansesekali bgtau kat mak.....Bila balik sahaja kampong....kiter cepat-cepat simpan keta dalam garaj.....Tapi mak perasan juga bumper depan kemek...mak tanyakenapa...?Selamba jerr kiter jawab terlangar pokok bunga.....Mak....tujuan kiter menipu tu supaya mak tak risau...Maafkan kiter kerana sampai mak pergi mak tak tau halsebenar...mak, kiter menipu mak kan...ampon kan kiter....
Mak.....Jam 4.30 pagi 19/08/1999Bila tiba aja kat hospital....nurse tengah balut mak dengan kain putih.....mak mesti nampak kiter jatuh terduduk di lantai hospital...Mesti mak nampak abang cium dahi mak.....Mesti mak nampak akak baca doa untuk mak....Mesti mak nampak adik terduduk kat kerusi kat sudut itu...mesti mak nampak semua tu kann...kann..kannnMak tau tak....Pagi tu balik dari hospital jam 5.20 pagi kiter mamandu dalam keadaan separuh sedar...Adik kat sebelah diam melayan perasann...Kenangan bersama mak berputar dalam kepala ini...jalan di depan terasa makin kelam.....airmata dah tak mampu di tahan....Masa tu seandainya apa-apa terjadi di jalan itu kiter rela...Namun alhamdulillah akhirnya kiter sampai juga... di sebab kan pagi masih awal,jadi jalan tu lenggang..kosong....sekosong hati ini.....Sepanjang perjalanan terasa kedinginan subuh itu lain benar suasananya.....terasa syahdu dan sayu gitu...dinginnnn....Mak.....Kiter masih ingat lagi...Kiter baca AlQuran kat tepi mak temankan mak...Jam 11.00 pagi mak di mandi kan....Anak2 mak yang pangku masa mak mandi....Mak mesti rasa betapa lembut nya kami mengosok seluruh tubuh mak.....Kiter gosok kaki mak perlahan lahan.....Mak perasan tak...?Makcik yang mandikan mak tu pujuk kiter.....Dia kata..." dikk...jangan nangis...kalau sayang mak jangan buatgitu...jangan nangis ya.."Bila makcik tu kata gitu...lagi laaaa laju airmata ni..tapi kiter kawal supaya takmenitik atas mak....Mak.....Sampai takat ini surat ni kiter tulis.....kiter nangis ni.....Ni kat dlm bilik...baru pukul 4.00 pagi....Takder orang yang bangun lagi.....kiter dengar nasyid tajuk "anak soleh"kiter sedih...kiter rindu kat mak..!Takpa la.....nanti bila kita selesai sembanyang subuh, kiter baca yassin untuk mak...mak tunggu ya...!Mak..Sebelum muka mak di tutup buat selamanya....Semua anak2 mak mengelilingi mak...menatap wajah mak buat kali terakhir....Semua orang kata mak seolah2 senyum aja...Mak rasa tak....masa tu kiter sentuh dahi mak....kiter rasa sejukkkk sangat dahi makk.....Kiter tak mampu nak cium mak...kiter tak daya....kiter tuliskan kalimah tauhid kat dahi mak dengan air mawar...Airmata kiter tak boleh tahan....Mak mesti ingat kan yang anak mak ni jadi imam solat jenazah untuk mak... tapi kite suruh tok imam bacakan doa sebab kite sebak....Jam 12 tengahari mak diusung keluar dari rumah....Akak pula dah terkulai dlm pelukan makcik...badan akak terasa panas...makk...anak mak yang seorang tu demam....Mak tauu...cuma akak sorang saja anak mak yang tak mengiringi mak ke tanah perkuburan...
Mak.....Hari2 ku lalui tanpa kewujudan mak lagi...Begitu terasa kehilangan mak...boleh kata setiap malam selepas maghrib anak mak ini berendam airmata...Dan sampai satu tahap....masa tu malam jumaat selepas maghrib...selepas kiter baca yassin ngan kawan-kawan....entah kenapa biler kat bilik kiter keluarkan gambar2 mak pastu apa lagi...semakin kiter tenung terasa semakin sayu...tangisan tak dapat dibendung...Mak tauu...kiter cuba bertahan...memujuk diri sendiri tapi tak juga reda...Kiter rasa nak telefon mak...nak cakap dengan mak....anak mak yang ni dah tak betul kan..????Dan akhirnya dalam sedu sedan itu kiter telefon kampong...Kiter cakap dengan kakak..kiter nangis lagi...Puas la kakak memujuk kiter...Akak kata..." tak baik laa nangis aje..doa lah untukmak..nanti kalau gini ajer mak yang susah kat sana.."Dan akhirnya akak juga nangis.....Agaknya mak nampak adegan tu...sebab malam jumaat kata orang roh balik rumahh...mengharap sedekah dari anak2 nya...Mak tau tak...di saat itu kerinduan terasa menusuk sehingga ke hulu hati...rasa nyilu sangat....menusuk-nusuk sehingga terasa begitu sakit dalam dada ini....Sampai sekarang bila kerinduan itu menjelma...hanya sedekah al-fatihah kiter berikan.....
Mak....cukup la sampai sini dulu....kawan kiter dah ketuk pintu bilik tu....kejap lagi kami nak pergi solat subuh kat masjid...selalunya, kiter yang bawak mak naik motor kan...kali ni kiter jalan kaki dengan kawan pulak...esok kiter ingat nak tulis surat kat ayah pula....Mula2 kiter tak tau nak hantar mana surat nih...pastu kawan kiter bgtau...simpan je buat kenangan..Kiter cuma tau alamat ni aje...Takper yer mak...kiter kasi orang lain baca...Kiter stop dulu...sebab kawan kiter dah lama tunggu tu...akhir kata untuk mak, I LOVE YOU SO MUCH dan jutaan terima kasih kerana membesarkan kiter...memberi seluruh kasih sayang dari kecil sampai masuk sekolah..sampai masuk unibesiti..sampai kiter boleh rase naik kapal terbang...boleh rasa duduk kat negara orang...Sampai akhir hayat ini jasa mak tak akan mampu kiter balas..Sekian terima kasih.
Yang BenarAnak mak yang dah tak degil
(SUMBER-emel)
|
This entry was posted on 11/12/2008 07:37:00 PG and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

9 Pandangan Sahabat Laman:

On 13 November 2008 12:23 PG , ~diAnA~ berkata...

sedih~hargailah ibu bapa kt sebelum mereka meninggalkan kt...selamanya...

 
On 14 November 2008 11:28 PG , Xunpheriz berkata...

mak oiii!..ko punya blog lg advance dari aku..tahniah!..

 
On 14 November 2008 7:08 PTG , stanum_saliva berkata...

waa...dah lame aku x nangis nih...

 
On 15 November 2008 7:37 PG , Tanpa Nama berkata...

salam ziarah

ibu dan ayah adalah insan yg paling bermakna dalam diri kita..

mereka paling hampir

salam hormat
http://hasbiemuda.wordpress.com

 
On 15 November 2008 7:59 PTG , anakmelayu berkata...

Assalamualaikum. Wahai Xunpheriz, siapakah gerangan saudara? profile saudara tidak dapat dibuka... he..he.. terima kasih kerana memuji =)
Saudari Stanum_saliva, menangis kerana mengenangkan ibu-bapa sesuatu perkara yang sangat bagus. =)

Saudara Hasbie muda, ibu dan ayah saya memang insan teristimewa... membasarkan dan menjadikan saya sebagaimana saya sekarang =) terima kasih kerana sudi memberi komen...

Assalamualaikum.

 
On 15 November 2008 8:49 PTG , Shahir berkata...

Terima Kasih diucapkan atas komentar yang diberikan di dalam blog saya, saya amat menghargainya. Pandangan saudara adalah sama dengan pandangan Tuan Guru Nik Aziz Nik Mat dan rakan2 pimpinan PAS yang lain.

Sebenarnya, pada tahun 1962 yang lalu YB Tuan Haji Hassan Adli yang juga merupakan TYDP PAS ketika itu telah mengusulkan supaya Perlembagaan Tanah Persekutuan meletakkan Tanah Persekutuan ini adalah hak milik orang Melayu dan hanya mereka yang layak menjadi Perdana Menteri, manakala orang-orang bukan Melayu diiktiraf sebagai 'Orang Dagangan'.

Walaubagaimanapun usul tersebut telah ditolak oleh UMNO dan Perikatan.

 
On 16 November 2008 12:35 PG , Xunpheriz berkata...

Aku zuhair..

 
On 17 November 2008 3:58 PG , Radzi Tajuddin berkata...

wah, ini yg rasa nak nangis..haha

 
On 12 April 2009 2:55 PG , lailafillah berkata...

hanya 3 perkara yg kite bawa ke akhirat kelak, doa anak soleh,sedekah jariah dan ilmu bermanfaat..adi..jdilah kite anak2 yg soleh..sentiase mendoakan ibu ayah..tanpe mereka..tiadalah kite..tanpe mereka,siapalah kite..