http://2.bp.blogspot.com/_sYx8LhsF1y0/STIDKLut6QI/AAAAAAAAAsI/cBo6xn7s-
Antara Baru dan Lama
4/20/2009 12:07:00 PTG | Author: yus_anakmelayu
Assalamualaikum
Teringat puisi ayahanda Baha Zain tentang kunang-kunang dan lampu suluh. Bagaimana beliau cuba membandingkan dua benda yang berada dalam kelas berbeza, akhirnya telihat yang mana lebih "istimewa". Aku cuba menggunakan idea tersebut dalam sajak "Antara Kalimantang dan Bintang" tetapi tidaklah sebaik sajak ayahanda Baha Zain.
Satu persoalan yang agak berat apabila dalam hidup ini kita diberi dua pilihan yang berbeza. Namun, kita hanya berhak memilih satu. Sukar dan rumit. Jika mengikut kedua-dua sajak diatas, cuba membayangkan seolah-olah jika ada yang baru jangan sekali-kali yang lama dibuang dan disisih. Dimana-mana sekalipun perspektif masyarakat mengatakan yang lama selalunya yang diabai dan berada di sebelah pihak yang "baik", manakala yang baru sentiasa diberi perhatian lalu dianggap sebagai watak yang "antagonis". Benarkah begitu? Benarkah yang baru tidak sekali-kali dapat mengganti yang lama? Entah, aku tinggalkan soalan ini untuk anda semua.
Assalamualaikum
|
This entry was posted on 4/20/2009 12:07:00 PTG and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

0 Pandangan Sahabat Laman: